O lanovce pro Beskydy se začalo přemýšlet po obsazení Československa německým vojskem v roce 1939, kdy jedinými našimi horami, jejichž vrcholy přesahovaly 1000 m, zůstaly Beskydy. Cesty lyžařů směřovaly v té době do Beskyd. Pro zpřístupnění Beskyd bylo rozhodnuto vybudovat lanovou dráhu.
Lanovka byla zadána firmě Wiesner v Chrudimi. Tak vznikla konstrukce jednolanové oběžné visuté dráhy se strojovnou a ovládacím zařízením v horní stanici a v dolní stanici s napínacím vrátkem a kladkostrojem. Její realizace přišla na pouhých 350 000 korun.
Nakonec z toho byla, i přes drsné přírodní podmínky, rekordní stavba.
Zakládání horní stanice na Pustevnách bylo zahájeno 8. ledna 1940. Postupně byl kácen 8 m široký průsek pro trať lanovky. Konstrukční díly byly do Frenštátu p. R. přepraveny po železnici a odtud na stavbu sáněmi. Dopravní lano o hmotnosti 4576 kg bylo na Pustevny dopraveno ve dvou cívkách, každá na saních tažených 2 páry koní. Na trati bylo do výkopů až 2 m hlubokých postaveno 18 dřevěných, 4 – 5 m vysokých podpěr. Na dopravním laně zavěšeny ve vzdálenosti 20 m úchyty, patentově chráněné firmou Wiesner. Celkem 88 sedaček bylo vyrobeno z dubových prken, pro uložení lyží byl po straně koš a hák.
Práce probíhaly za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř mínus 30 stupňů Celsia. Navzdory tomu se zkušební jízda uskutečnila již 3. března 1940, následujícího dne byl zahájen pravidelný provoz lanovky.
Byla to první profesionálně postavená sedačková lanová dráha nejen v Evropě, ale údajně na celém světě. Navíc se právě tento druh stal mezi lanovými drahami celosvětově nejrozšířenějším.
V letech 1951–1958 byly provozovatelem lanovky ČSD. Roku 1956 zahájily ČSD generální rekonstrukci lanovky. V roce 1958 přešla lanová dráha do péče Správy tělovýchovných zařízení ČSTV. V provozu byla až do roku 1982. V roce 1983 zahájil stavbu nové lanovky Tatranský podnik místního průmyslu okres Poprad v Kežmarku. Provoz nové lanovky byl zahájen před 40 lety 1. ledna 1985.
Od 1. 7. 1989 přešla lanovka jako jedna z prvních na samofinancování. V roce 1991 došlo k převodu majetku ze Správy TVZ Ostrava na Sportovní klub SKI ALPIN PUSTEVNY, který založili členové horolezeckého oddílu TH Frenštát pod Radhoštěm.
Lanovka má dolní nástupní stanici poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m, cílovou stanici na Pustevnách v nadmořské výšce 1018 m.
Jednotlivé jízdné oproti 3 korunám za druhé světové války v současnosti činí pro dospělého 240 korun, zpáteční jízdné 290 korun.
Z kterékoliv ze 164 sedaček je během jízdy výhled na Beskydy jako z ptačí perspektivy.
Text a foto © Richard Sobotka